Hjemmetrening FTW!

Å ha besøk av Hilde (BedreMeg) er en av de største energiboostene jeg har hatt på lenge! For selv om jeg var som en liten skygge av meg selv dagen etter, så følte jeg at jeg satte to streker under et svar. Og ikke minst et stort utropstegn bak #prosjekt2017. Dette er så riktig for meg nå!

Vi snakket mye om det med å finne tid til å ta vare på seg selv i går, og for meg har det gitt en helt ny gnist i livet. Det er ikke så mye som skal til. Noen ganger kan det være nok å bare begynne med å sette av tid til å bruke body lotion. Igjen. For meg var det nesten halvannet år siden sist…

Å snakke med Hilde om trening, livsstil og ikke minst hverdagen er veldig godt på så mange plan. Men det aller viktigste vi gjorde på torsdag, var å finne noen nye og effektive hjemmeøvelser til meg og hele kroppen. Jeg har jo fulgt Trines Treningsgledes mange supre styrkeprogram på Facebook så langt, og for meg har det vært helt gull verdt å ha med seg en trener som teller opp og ned og pusher meg videre. Men nå er jeg så godt i gang, og jeg ville så gjerne få en liten utfordring; og det fikk jeg!

Bestillingen til Hilde var klar:

  • Det må være enkelt
  • Jeg må slippe å kjøpe masse dyrt utstyr
  • Jeg må kunne gjøre det i egen stue
  • Og det må gi resultater selv om det bare tar 30 minutter å gjennomføre (!)

Og jeg fikk som fortjent… For å få utbytte av denne økten trenger du bittelitt utstyr. jeg har kjøpt et rimelig sett håndmanualer på Jula. Du finner det også på XXL, Biltema, Clas Ohlsen og så videre, men du kan også bruke fylte halvannenlitersflasker om du ikke har trent så mye før. I tillegg var jeg så heldig å få en strikk av Hilde og så fikk jeg låne to Catslides. Førstnevnte bør du kjøpe, men det koster under 100,-, men Catslides kan du erstatte med noen vanlige kluter eller et par ullsokker av den gamle gode sorten.

Og øvelsene – de skal jeg selvsagt dele med deg her!

Oppvarming:

  • 10 x helt vanlige knebøy. Husk knærne over tærne og rompa rett ut!
  • 10x knebøy, med knehev (ned i bøy, opp med kne mot skulder)
  • Står på catslides eller ta på ullsokkene og gli sidelengs med store steg. Dette kjenner du på innsiden av låra/lysken!

1. sett

  • 10 x utfall fremover (med vekter)
  • 10 x enarms skulderpress, 10 stk pr arm!

2. sett

  • Sidegange med strikk.
    • Strikken må være ganske langt nede på leggen og knærne MÅ være over tærne når du går bortover. Denne er SUPER om du liker å løpe/jogge da den bygger opp musklene rundt knærne og i setet.
  • 8 x flies (ligg på rygg på en puff eller benk. Armene rett ut, med vekter, løfter opp og samler vektene foran kroppen)

3. sett

  • Benløft på benk
    • Ligg på magen på en puff eller benk og løft beina opp. Strammer opp den berømte rompa.
    • Pass på at du får holdt deg godt fast!
  • Roing med vekt, en arm ad gangen
    • Stå med kne og arm på puff eller benk, stabiliser i rygg og løft opp 10-12 rep.

4. sett

  • Rotasjon med løft (sitt i båt, bruk vektskive eller flaske, roter mot hver side 10 rep. og løft opp 10 rep. Gjenta)
  • Planke, 10 sek. pause mellom hver
    • 20 sek vanlig
    • 20 sek løft opp på hender og ned igjen
    • 20 sek trekk annethvert bein opp mot arm

Alle øvelsene gjøres i sett a 10-12 repetisjoner. Gjør hvert sett to ganger før du går videre til neste sett. Dette vil ta ca 30 minutter, og når du er ferdig så er du FERDIG!

Med mindre du er gjennomtrent herfra til månen lover jeg deg at du vil kjenne dette!

Og husk – det er bare du som bestemmer hvor god effekt du vil få av hver øvelse… Lurer du på noe med øvelsene eller vil ha enda mer inspirasjon – ta en titt på Hilde sin blogg! Hun kan også sette opp et eget opplegg på både kosthold og trening kun for deg. Send henne en mail så får du oversikt over priser og hva hun tilbyr.

Følg meg på Facebook og Instagram – og på Snapchat

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *